Wednesday, February 18, 2009

Rangka Pelan Pendidikan Anak anda sekarang.

Kos pendidikan tinggi yang semakin meningkat telah membimbangkan ramai ibu bapa yang inginkan anak-anak mereka memperoleh pendidikan paling tinggi di institusi pengajian tinggi yang terbaik. Walaupun kerajaan menyediakan pinjaman atau biasiswa untuk pelajar-pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran di peringkat tinggi, namun ibu bapa tidak boleh mengharap bantuan tersebut semata-mata. Ini kerana pertambahan pelajar dan saingan daripada segi keputusan peperiksaan, tidak memungkinkan kerajaan memenuhi semua lulusan sekolah menengah.


Justeru, ibu bapa perlu merancang dari awal bagi perbelanjaan pendidikan anak masing-masing supaya apabila tiba masanya, sumber untuk pembayaran yuran pengajian tidak menjadi masalah seperti menabung, membeli insurans pendidikan atau unit amanah. Sekarang dan beberapa tahun akan datang, dengan kerana kenaikan pelbagai barangan dan harga minyak, kita tidak boleh lagi menyimpan setakat puluhan ribu, sebaliknya telah menjangkau ratusan ribu ringgit, malah mungkin jutaan ringgit untuk membiayai pengajian dalam masa sekurang-kurangnya empat tahun di dalam dan luar negara.


Sehubungan itu, suatu pelan pendidikan tinggi yang terbaik perlu dicari dalam memberi perlindungan dan membiayai kos pendidikan tersebut. Maka dari itu, anda yang kini bergelar ibu-bapa kepada anak-anak anda perlu merangka satu pelan pendidikan untuk anak-anak anda. Jadilah ibu bapa yang prihatian terhadap anak anda pada masa depan mereka.


Public Mutual ada formula dan rumusan kearah pelan pendidikan anak-anak anda, hubungilah perunding unit amanah anda sekarang.


Sekian.

No comments: