Tuesday, February 17, 2009

Perancangan kewangan.

Hari ini, kita sering tertekan akibat krisis ekonomi yang melanda. Dimulakan dengan kenaikan harga minyak yang melambung tinggi pada Jun 2008 secara langsung telah menjejaskan ekonomi kita. Bukan setakat itu, krisis kewangan antarangsa yang melanda pada suku ke 3 pada tahun lepas juga telah memberi kesan kepada hampir seluruh dunia termasuklah Negara kita sendiri. Namun, semua ini adalah lumrah kehidupan yang diibaratkan seperti roda yang sekejap di atas dan kemudian akan jatuh ke bawah semula dan berpusing setiap masa, begitulah lumrah kehidupan. Oleh yang demikian, keadaan ini sepatutnya bukan menjadi masalah bagi kita atau tidak perlu dirisaukan keadaan seumpama ini sekiranya ada perancagan kewangan sendiri. Persoalannya sejauh mana kita membuat perancangan kewanagan untuk dipraktikan dalam kehidupan kita?
Perkara asas yang diperbincang dan diketenggahkan sepertimana yang tertulis di atas adalah bersabit dengan kewangan. Perkara pokoknya adalah kita tidak mempunyai perancangan kewangan yang khusus. Masalahnya adalah subjek ini tidak diajar di sekolah-sekolah malahan institusi-institusi kewangan yang kononnya memasarkan perancangan kewangan kepada pengguna sebenarnya hanyalah penjual produk semata-mata product pusher. Pengguna-pengguna tidak diajar malahan langsung tidak dilatih untuk mendapat pulangan yang maksimum daripada pinjaman perumahan mereka, pinjaman sewa beli, pelaburan, insurans, insentif cukai, sistem pengiraan faedah dan peninggalan harta.

Perancangan
Dengan adanya perancangan kewangan, ia boleh membantu pengguna-pengguna mengatasi atau memperoleh perkara-perkara seperti berikut:-

*Pengukuhan kewangan terhadap inflasi
*Pengurusan hutang yang membawa pulangan
*Pembiayaan selepas persaraan
*Penyediaan tabungan kecemasan
*Keperluan tuntutan semasa
*Pembiayaan pendidikan
Sebagai contohnya, jika seseorang memiliki rumah yang harus dibayar pinjaman perumahan yang tetap selama 20-30 tahun, sudah pasti ia membebankan. Bagaimanapun dengan adanya perancangan kewangan, bukan sahaja ia tidak perlu membayar pinjaman perumahan untuk suatu jangka masa atau memendekkan tempoh bayarannya malahan boleh mendapatkan pulangan hasil pelaburan nilai bersih rumah itu. Dengan lain perkataan rumah dapat, pulangan juga dapat. Ini boleh dilakukan dengan proses perancangan kewangan yang inovatif. Ia ada di pasaran tetapi tidak diendahkan oleh institusi-institusi kewangan yang mahukan keuntungan yang lebih. Dengan perlaksanaan perancangan kewangan ini, perbelanjaan dapat dikurangkan dan simpanan sebagai asas perancangan kewangan dapat dipetingkatkan.
Selain daripada itu, kita juga memerlukan wang untuk meneruskan kehidupan. Kenaikan harga barangan dan keperluan tuntutan semasa harus dipenuhi. Tidak kira sama ada hujan atau panas. Pelbagai keperluan lagi harus juga kita laksanakan. Ini adalah tanggungjawab hidup. Dengan adanya perancangan kewangan, seseorang itu sudah pasti boleh menempuhi hari-hari kemudian tidak kira panas atau ribut malahan di tengah-tengah kebanyakan orang bergelut dengan kesan negatif ekonomi, mereka yang telah merancang kewangannya akan dapat menikmati hasil yang lumayan.
Pembelajaran perancangan kewangan ini harus dikemudikan oleh pihak kerajaan yang mampu membendung kos kerana inilah pendidikan/ilmu yang terpenting yang masih belum diajar di mana-mana universiti di negara ini. Rakyat khususnya tidak lagi akan mengeluh dengan pelbagai masalah ekonomi jika diri mereka tahu dan yakin mereka telah bersedia menempuh masa depan baik masa-masa yang gembira mahupun duka.
Nah,, dari itu marilah kita mulakan dari sekarang untuk merancang kewangan anda untuk kebaikan bersama..
sekian.

No comments: