Tuesday, February 17, 2009

Apa bah tu Inflasi?

Kira-kira 30 tahun lalu, sepinggan nasi lemak hanya berharga kurang daripada RM0.50. Hari ini ia telah naik sehingga RM5, jadi anda jangan terkejut badak sekiranya masa akan datang anda akan membayar lebih daripada RM10.. Nah, inilah akibatnya dairipada Inflasi!!!seperti pulangan berganda, Inflasi juga akan memberikan kesan buruk kepada taraf hidup anda sekiranya ia tidak diawasi.
Inflasi ditakrifkan sebagai peningkatan beransur-ansur dalam paras harga umum untuk produk-produk dan perkhidmatan-perkhidmatan, dan diukur sebagai peningkatan dalam peratusan setiap tahun. Sekiranya inflasi menaik, setiap ringgi yang anda miliki akan membeli peratus yang lebih kecil bagi setiap produk. Dengan kata lain, terdapat kemorosotan dalam kuasa membeli anda. Dengan kata mudah, aku bagi contohlah dari segi teori secawan the tarik berharga RM1 akan berharga RM1.05 selepas setahun sekiranya kadar inflasi bagi tempoh itu 5%.
Inflasi boleh dianggap sebagai perkembangan ekonomi yang biasa selagi peratusan tahunan masih rendah. Namun begitu, inflasi juga boleh menyebabkan krisis apabila peratusan itu meningkat lebih tinggi daripada peringkat yang lebih nyata sepertimana yang berlaku pada ketika ini. Di mana kadar inflasi Negara kita sudah mencecah 8.2% berbanding 4% pada mac 2008. Cara yang paling nyata ia menjejaskan kewangan peribadi anda adalah dengan mengurangkan kuasa membeli anda. Anda akan mendapati harga produk dan perkhimatan setiap hari akan meningkat dan kos pinjaman menjadi lebih tinggi kerana kadar faedah turut menaik.
Oleh yang demikian, dengan memahami perbezaan di antara pulangan nominal dan pulangan benar, anda akan dapat melihat kesan inflasi pada wang anda. Pulangan nominal merujuk kepada kadar pertumbuhan wang anda manakala pulangan benar ialah pertumbuhan kuasa membeli anda, iaitu pulangan nominal menolak kadar inflasi. Oleh itu, wang simpanan di dalam simpanan tetap akan (3.5% setahun) akan mengurang nilainya disebabkan oleh kesan inflasi. Ini kerana merujuk kepada pengiraan;
Kadar simpanan tetap setahun = 3.5%Kadar inflasi = 8.2%Pulangan benar drp simpanan = -4.7%
Oleh yang demikian, bagi sesetanggah masyarakat kita akan membuat satu kesilapan besar apabila membuat simpanan pada kadar pulangan yang kurang daripada kadar inflasi, misalnya simpanan melalui akaun simpanan semasa yang kadar faeda/keuntugan tidak lebih daripada 1% setahun, dan simpanan tetap yang kadar faedah/keuntugan hanya antara 3-4% setahun. Justeru, simpanan yang lebih baik adalah melalaui pelaburan unit amanah saham kerana pulangan yang lebih tinggi diantara 10%-25% (Public Mutual)..
Namun kesan ini masyarakat kita hanya pandang enteng sahaja tanpa ada perancangan yang baik untuk menghadapi situasi ini. Perbelanjaan tanpa kawalan merupakan bukti yang dekat. Kedua, masih mengharapkan pinjaman 100% daripada Bank untuk memenuhi keperluan peribadi, contohn membeli kereta, rumah, dan lain2. Pengalaman bekerja di institusi Kewangan yang meneyediakan pinjaman peribadi… masyarakat kita lah yang paling banyak meminjam untuk memenuhi kehendak mereka. Misalnya, nak khawin pun mengharapkan pinjaman peribadi.. Akhirnya, jumlah liabiliti yang begitu tinggi menyebabkan masyarakat kita ramai yang mengahadapi sindrom GHBBH (Gaji Habis, Bulan Belum Habis).
sekian.
.........................................................................................................................................................................
Nasruddin Abdullah
Perunding Unit Amanah
Public Mutual Berhad
Cawanagan Sandakan.

No comments: