Tuesday, August 25, 2009

Ramadhan mengajar berjimat.

Lama aku tidak posting new artike dalam blog ini,, mungkin atas kesibukan dan halangan untuk online la punya pasal ini.. Namun, atas halangan ini, aku cuba untuk ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak. Bersama kita tingkatkan amal ibadat kita di bulan suci ini. Semoga ramadhan kali ini adalah yang terbaik antara ramadhan yang sudah, dan kita tidak akan pasti akan ke temu ramadhan tahun akan datang. Maka itu, gunakan sebaik masa dan peluang ini untuk kita banyakkan amal ibadat kita.
Ramadhan sebenarnya mengajar kita untuk bersifat sederhana, namun realitinya apabila berbuka puasa, lihat saja bazar rahmadhan orang ramai akan berpusu-pusu untuk membeli juadah berbuka puasa dengan yang agak keterlaluan. Hanya disebabkan nafsu tadi, ramai yang lebih gemar untuk berbuka dengan juadah yang dibeli di bazar. Sedangkan hampir semua masjid-masjid menyediakan juadah berbuka, mengapa tidak bersama untuk berbuka di masjid??
Begitulah halnnya dalam kita merancang belanjawan peribadi. Hal-hal yang remeh seperti ini sebenarnya yang banyak melalaikan kita untuk tidak menjadi orang sensitif dalam menyimpan setiap bulan. Bayangkan anda akan berbelanja untuk seorang RM15 sehari, maka sebulan sudah RM450 yang dibelanjakan. perbelanjaan yang tidak dirancang dengan baik sebenarnya yang menyebabkan pendapatan bulanan akan defisit. Apatah lagi hampir dengan hari raya, sudah tentu belanja untuk berhari raya juga akan bertambah, Maka orang yang tidak merancang perbelanajaan bulanannya terutamanya pada bulan ramadhan ini, sudah tentu akan memberi kesan yang tidak baik terhadap perbelanjaan bulanan.
Rahmadhan yang mengajar supaya berjimat cermat, namun tidak sekali anda endahkan, maka sudah tentu juga akan mendapat kebencian daripada Allah S.W.T atas perbuatan yang boros dalam perbelanjaan..
Kesimpulannya, jadikan bulan ramadhan ini sebagai bulan tarbiyah dalam belanjawan peribadi anda dan menjadi amalan pada bulan akan datang.
Sekian..

No comments: