Wednesday, March 11, 2009

Bajet Mini: Peruntukan turut dimanfaat pasaran saham

PENGANALISIS bersependapat pakej rangsangan fiskal kedua bernilai RM60 juta yang dibentangkan kerajaan akan memberi manfaat kepada pasaran saham negara. Pengarah Eksekutif Jupiter Securities Sdn Bhd, Nazarry Rosli, berkata walaupun pada umumnya pakej itu disasarkan untuk menjana pekerjaan dan lebih kepada membantu rakyat, namun intipatinya jelas amat menyeluruh.
"Sebenarnya, setiap sudut tidak terlepas daripada menerima manfaat dan dari segi pasaran ekuiti, ia boleh dianggap antara terbaik kerana tidak banyak projek mega tetapi menumpukan kepada projek kecil. "Pelaksanaan projek kecil adalah lebih berkesan ketika kegawatan ekonomi dan pakej itu turut menggariskan dengan jelas penyaluran dana untuk tempoh dua tahun akan datang," katanya ketika dihubungi semalam.
Nazarry berkata, langkah Suruhanjaya Sekuriti (SC) mengurangkan masa-ke-pasaran juga diyakini dapat membantu syarikat menjana modal lebih cekap dan kos-efektif, sekali gus dapat menarik lebih banyak syarikat disenaraikan. Ketua Penganalisis Mayban Investment Bank (Maybank-IB), Vincent Khoo pula berkata, antara sektor yang mendapat manfaat langsung daripada pakej itu adalah sektor perbankan
Rujukan:

No comments: