Wednesday, May 13, 2009

Melabur dalam dana Public Mutual (Unit Amanah Islam)



Megapa di Public Mutual?

Public Mutual merupakan syarikat unit amanah swasta yang terbesar di Malaysia, mengurus sebanyak 68 dana. Syarikat tersebut mempunyai seramai lebih 2,000,000 pemegang akaun yang diservis oleh seramai lebih 42,500 perunding unit amanah. Pada 30 April 2009, jumlah nilai aset bersih dana yang diuruskan oleh syarikat tersebut adalah sebanyak RM26.4 bilion.

Bagi pelabur yang berminat untuk melabur dalam pelaburan Unit Amanah Public Mutual, ada dua jenis pelaburan yang dibenarkan. Sebelum itu, Pelaburan ini bukan skim cepat kaya. So, pelaburan ini sesuai untuk jangka masa sederhana dan panjang iaitu 3 hingga 30 tahun. Terpulang dengan matlamat pelaburan anda.

Pelaburan ini sangat mudah, terdapat dua kaedah melabur dalam pelaburan ini.

Pertama, melalaui pelaburan tunai (cash investment). Iaitu minimum pelaburan adalah RM1000 sahaja, dan penambahan pelaburan dalam setahun sekurang-kurangnya RM100. Di mana, Public Mutual ada pelbagai dana yang boleh memenuhi keperluan matlamat pelaburan anda. Melalui kaedah ini, anda boleh melabur dalam jumlah yang besar (lump sum) dan membiarkan dalam bebebarapa tahun. Misalnya, anda melabur sebanyak RM10,000 dalam masa 20 tahun. Katakan pulangan setahun pelaburan anda 15% (berdasarkan pulangan Dana Public ITTIKAL), bermakna pulangan anda selepas 20 tahun adalah RM 163 665.00. Selain itu, anda juga boleh membuat pelaburan berkala (regular investment) seperti fixed deposit. Maksudnya anda boleh menyimpan pada setiap bulan (minimun RM100). Misalnya, anda melabur RM100 setiap bulan selama 20 tahun dengan kadar pulangan 15% (berdasarkan purata pulangan dana Public ITTIKAL). Maka selepas 20 tahun anda akan mendapat pulangan sebanyak RM151 595.00. Oleh yang demikian anda boleh merancang demi keperluan anda.

Kedua adalah melalui pelaburan dana KWSP. Di mana anda boleh membuat pelaburan dana KWSP anda dalam akaun 1 sebanyak 20% berdasarkan bagi asas simpanan anda. Untuk makluman, purata pulangan pelaburan dalam KWSP hanya 6% sahaja berbanding kadar purata pulangan dalam Public Mutual adalah 10% lebih. Ini bermakna anda boleh optimumkan pulangan dana KWSP anda dalam pelaburan ini berbanding anda biarkan KWSP yang melabur dana anda. Bertindak bijaklah..

Oleh yang demikian, Public Mutual dapat meracang keperluan kewangan anda untuk masa depan tanpa liabiliti. Elakan diri kita terjebak dengan masalah kewangan yang boleh mengakibatkan anda diiktiraf muflis kelak mahupun perpecahan keluarga. Tanpa perancangan yang sistematik mungkin anda akan terjebak dengan sindrom GHBBH (Gaji Habis, Bulan Belum Habis).

Lantiklah perunding kewangan anda segera untuk menganalisis semula kekangan kewangan anda dan berjumpalah perunding Unit Amanah anda segera.

Sekian.

No comments: